Aku nak tulis jugak pasal KLD Tunas Samudera

Dulu aku rajin , sekarang entah mengapa aku jd malas. Adakah kerana aku mula malas berfikir?Atau terlalu banyak berfikir? Atau fikiran aku kusut. Aku aku tahu sebenarnya aku dah malas berfikir. Bila fikir pasal perkataan MALAS aku teringat cikgu tuisyen aku waktu aku darjah 6 suka mengingatkan aku jgn Malas sebab belia asyik bg latihan matematik yg senang dan mudah utk aku menyelesaikan pd waktu itu.

Itu menulis sebenarnya bukan senang kerana memerlukan kemahiran berfikir dan ilmu. Dari mana ilmu itu datang? Mcm2 cara ilmu itu datang , yang paling mudah kita baca buku atau sebarang ilmiah. Kenapa kita perlu menulis sambil berfikir? Disitulah datangnya keaslian blog yg kita tulis. Kita adunkan teori yg kita baca dengan pengalaman hidup kita, maka ceritanya pasti menarik.

Sepanjang 10 hari pelayaran aku dalam program KLD Tunas Samudera banyak aku belajar secara tersurat dan tersirat.

Aku mula rasa sensitif jika rasa sesuatu tanggungjawab itu aku tidak berjaya laksanakan. Ketika orentasi rakit kumpulan aku telah berlayar dgn sendirinya. Aku kita itu ketua kumpulan awasan biru (kumpulan kecil) berterus-terang aku kecewa dan menangis depan ahli kumpulan kegagalan kumpulan menjaga rakit yg aku umpamakan kapal.

Dalam membina suatu kumpulan perlu ada sikap jujur pada ahli kumpulan dan saling membantu. Apabila di atas kapal , kumpulan aku berubah menjadi kumpulan awasan merah, org kata kumpulan awasan biru secara tradisi sentiasa juara. Dan aku buat sessi luahan perasaan utk mengetahui punca-punca kenapa kumpulan aku asyik kalah dalam setiap aktiviti yang dijalankan demi mencari penyelesaian yg terbaik. Salah seorang dr ahli kumpulan aku meluahkan perasaan bahawa dia sakit hingga dia mengalir air mata

10 perkara yang perlu anda tentang program KLD

1. Walaupun semua pergi di sahkan sihat oleh doktor berdasarkan borang 'Medical Checkup' , tp bila di atas kapal mcm2 penyakit datang seperti takut , tulang belakang , apendix dll.

2. Tempat tidur (cabin) hanya muat utk 9 orang dan selebihnya tidur atas deck . Just imagine pelatih seramai 28 org. Satu cabaran bagi pelatih untuk menyesuaikan keadaan dan memastikan kabin berbau segar ;)

3. 10 hari untuk belajar semua perkara tentang kapal layar memang tak cukup. Kelas yang paling membosankan adalah pada waktu malam kerana semua pelatih letih dan ngantuk sedangkan infomasi yang disampaikan sangat menarik tentang peranan TLDM dan juga Code Morse. Paling menghiburkan hati adalah acara kebudayaan umpama acara meluahkan perasaan melalui pergèrakan bibir dan anggota badan.

4. Segala modul aktiviti adalah berdasarkan umur dan kesanggupan kita melaksanakan aktiviti yang disediakan. Walaubagaimana pun kata putus terakhir adalah kapten kapal (co). Kalau dia kata ada aktiviti terjun laut, maka semua kena terjun. Kerana aktiviti bergantung pada cuaca dan keadaan laut. Kalau hujan , semua di minta berada dlm kapal / kabin.

5. Mabuk laut dan muntah adalah perkara biasa dalam program ini. Cara nak elakkan , jangan biarkan perut kosong dan memikirkan tentang mabuk laut . Layan jer hahaha. Kalau nak muntah, muntah jer dan jangan tahan. Pastikan muntah di Bull Ring dan tidak mengotorkan kapal.

6. Setiap pelatih akan dibekalkan 2 pasang baju , sehelai seluar, sepasang kasut dan juga beg

7. Lawatan / Outing adalah saat yang ditunggu oleh semua pelatih di mana pelatih diberi masa untuk berjalan- jalan sekitar bandar apabila kapal berlabuh di kawasan terpilih.

8. Saat paling mengasyikkan adalah ketika saat sunrise dan sunset di tengah lautan biru. Saat paling dengin adalah ketika kapal berlayar sambil ditiup angin.

9. Saat paling menakutkan adalah apabila berada dia atas 'Top Galant'. Best tgk lautan sambil layan 100 Plus haha.

10. Setiap pelatih akan diberi satu sijil penyertaan dan jika terpilih menjadi pelatih terbaik akan mendapat satu lagi sijil , iaitu sijil baik. Sijil cemerlang tiada lagi. Jika melalui garisan khatulistiwa akan dapat satu lagi sijil.

P/s: Banyak lagi nak tulis tp tunggulah catatan peribadi saya dalam post akan datang termasuk fakta KLD Tunas Samudera






Powered by Blogger.