Sesi Bersama Famous Blogger


Sebenarnya pertemuan dengan blogger famous adalah bermula di mini gathering SENYAP di PWTC. Pertemuan aku dengan Bro Femestone melalui mini gathering telah membuahkan pelbagai idea dan pendapat. Dari situ pertemuan aku berlansung di SACC Malll Shah Alam. After he send the msg on FB , he said anybody  from Shah Alam feel free to meet him . So I reply  aku akan jumpa beliau SACC Mall . Pertemuan di situ berlaku hari ahad minggu lepas , aku diperkenalkan kepada blogger Abangensem.com yang terkenal dalam bidang hartanah dan blogger Pak Lan yang terkenal dengan cerita seperti novel. Melalui pertemuan yang tidak rancangn pelbagai idea , pendapat dan cadangan dikongsi bersama.   Berdasarkan pengalaman mereka dalam dunia blogger, sebenarnya telah lama aku tahu 5 tahun yang lalu. Setiap idea yang dikongsikan aku terpikir perkara 5 tahun yang lalu , aku tertanya-tanya kenapa aku gagal? Kenapa aku tidak menjadi seperti mereka. Mcm Abangensem.com  telah berkecimpung dalam bidang blogger  lebih kurang 2 tahun  dan sampai sekarang gaji tetap beliau tidak usik , maknanya pendapatan beliau melalui online cukup menampung kehidupan sekeluarga beliau.


Berbincangan seterusnya secara lebih detail dengan Bro Femestone membuat aku tertarik dan membuat aku tertanya-tanya , kalau aku buat betul-betul 5 tahun yang lalu sudah pasti aku akan jadi seperti dia. Kenapa?   Sebenarnya apa yang dia nampak sebenarnya aku dah nampak 5 tahun yang lalu. Berdasarkan idea-idea yang yang dia kongsi denganaku sebenarnya lebih kurang sama dengan idea aku ketika aku mula-mula berjinak-jinak dengan dunia blog dan business online. Membuka website umpa membuka kedai, aku pernah membuka website jenis ‘portal’ dan ada orang sanggup advertise di portal aku sebanyak RM 30 sebulan. Entah kenapa tiba-tiba aku putus asa , mungkin aku sorang jer yang bertungkus lumus untuk website itu tanpa orang lain membantu. Dahlah aku ni bukan ‘programmer ‘ dan ‘web designer’, yang aku tahu hanya menulis.  Aku siap buat stiker kereta , t-shirt dan badge portal aku. Entah mana silanya  aku pun tak tahu dan akhirnya aku tutup kedai .

I’m really lost then aku concentrete dengan kegiatan sukarelawan dan belia. Even personal blog pun aku tidak terurus sebab aku sibuk dengan kegiatan belia dan juga masih mencari identiti sebenarnya dalam dunia blog dan business online.  Bila berjumpa dengan beberapa ‘famous blogger ‘ dan dengan pertemuan kedua di SACC Mall sedikit sebanyak membuka mata aku. Cuma terdapat perbezaan ketara di mana ‘famous blogger’ yang membuat review atau cerita dalam Malaysia mempunyai peminat dan pengikut tersendiri dalam Malaysia tetapi tidak bagi membuat blog berbahasa Inggeris mempunyai pengikut atau reader yang luas dalam negara atau luar negara dan ‘personal blog’ mereka lebih ke arah teknikal dan bagaimana menjalankan business online. Tetapi tiada sapa yang mengetahu kegiatan blogger ini dalam dunia business online.  Sedar-sedarnya telah menghasilkan pendapatan RM 10k sebulan. Hanya manusia yang follow dunia blogger dan business online tahu akan perkara ini.


Some stories must be told because they have the power to inspire you to live your dreams
Powered by Blogger.